Pigmentproblemen

We spreken van pigmentstoornissen als er te veel of juist te weinig pigment in de huid aanwezig is. De huidtherapeut behandelt patiënten met hyperpigmentatie (te veel pigment) en met hypopigmentatie (te weinig pigment).

Welke soorten littekens zijn er?

Lentigo

Een lentigo, ook wel ouderdomsvlek of levervlek genoemd. Dit is een veel voorkomende, bruine verkleuring van de huid die doorgaans goedaardig is. Deze huidafwijking treedt vanaf middelbare leeftijd op bij mensen met een licht huidtype die veelvuldig aan zonlicht hebben blootgestaan. Een lentigo komt met name voor in het gezicht en op de handruggen. Een enkele keer worden de vorm en de kleur van de vlek grilliger en ontwikkelt een lentigo zich kwaadaardig. Als een ouderdomsvlek van grootte of kleur verandert of klachten geeft, raden wij een bezoek aan de huisarts aan. Deze kan vaststellen of er sprake is van huidkanker waarna behandeling noodzakelijk is.

Melasma

Een hypertrofisch (= Latijns, betekent “verdikt”) litteken komt meestal voor bij jonge mensen, met name na brandwonden en bij mensen met een donkere huid. Dit type litteken is meestal rood, verdikt en verheven en kan ook jeuk geven of pijn doen. Een belangrijk kenmerk is echter dat de grootte van het litteken niet de begrenzingen van de oorspronkelijke verwonding overtreft. Een hypertrofisch litteken ontstaat meestal binnen enkele weken na de verwonding en kan spontaan genezen, hoewel dit soms jaren kan duren.

Post inflammatoire hyperpigmentatie (PIH)

Post inflammatoire hyperpigmentatie (PIH) is een goedaardige rode tot bruine verkleuring van de huid. Het komt voor op plaatsen waar een ontsteking heeft plaatsgevonden, zoals acne of eczeem. Mensen met een donker huidtype hebben een grotere kans op het ontwikkelen van PIH. Nadat de ontsteking is verdwenen, kan de verkleuring zeer langzaam wegtrekken, maar dit is lang niet altijd het geval.

Vitiligo

Vitiligo is een onschuldige maar soms ontsierende aandoening; door het verdwijnen van pigmentcellen verliezen delen van de huid en haren hun kleur, met name in het gezicht, op de handen en in de schaamstreek. Er ontstaan melkwitte vlekken in verschillende vormen en groottes. Let op bij vitiligo zijn er maar beperkte behandelingen mogelijk!

Naevus

Een naevus, oftewel moedervlek, is een goedaardige en soms verheven vlek op de huid die licht tot donker van kleur is. Naevi (moedervlekken) kunnen vanaf de geboorte aanwezig zijn, maar de meeste ontstaan tussen het 3e en 40ste levensjaar. Erfelijke aanleg en zonverbrandingen op kinderleeftijd kunnen de ontwikkeling van naevi (moedervlekken) stimuleren. In een enkel geval kan een naevus (moedervlek) zich kwaadaardig ontwikkelen. Als een moedervlek van grootte of kleur verandert of klachten geeft, raden wij een bezoek aan de huisarts aan. Deze kan vaststellen of er sprake is van huidkanker waarna behandeling noodzakelijk is.

Welke behandelingen zijn er bij ons voor pigmentproblemen?

Scroll naar top