Littekens

Wat zijn littekens?

Littekens zijn ontsierende en vaak gevoelige huidafwijkingen die ontstaan als de wondgenezing verstoord wordt. Een verstoring kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een infectie, een algehele slechte conditie of en slechte doorbloeding van het gebied. Ook kan de huid te veel collageenweefsel aanmaken, er ontstaat dan een verdikt litteken. Een litteken kan ook ingetrokken zijn, of verkleefd zitten aan de onderliggende weefsels.

littekens

Welke klachten kunt u hebben?

Niet alle littekens geven klachten. Als een wond(je) normaal geneest, kan er een ‘gewoon’ litteken overblijven in de vorm van een smalle streep. Na verloop van tijd kan de streep wit van kleur worden of juist donkerder door een sterkere pigmentvorming op die plek. We onderscheiden verschillende soorten littekens. Acne geeft andere littekens dan bijvoorbeeld een operatieve ingreep. Soms liggen littekens verzonken in de huid, andere littekens zijn rood, jeuken of doen pijn. Een litteken kan ook buiten de wondranden groeien, dit komt vaker voor bij jonge mensen en mensen met een donker huidtype. Ze ontstaan tijdens de genezing van operatiewonden, brandwonden, vaccinaties, tatoeages, piercings of acne. Zeer vervelend is het als een litteken beperkingen in de beweging geeft.

Welke soorten littekens zijn er?

Hypertrofisch litteken

Een hypertrofisch (= Latijns, betekent “verdikt”) litteken komt meestal voor bij jonge mensen, met name na brandwonden en bij mensen met een donkere huid. Dit type litteken is meestal rood, verdikt en verheven en kan ook jeuk geven of pijn doen. Een belangrijk kenmerk is echter dat de grootte van het litteken niet de begrenzingen van de oorspronkelijke verwonding overtreft. Een hypertrofisch litteken ontstaat meestal binnen enkele weken na de verwonding en kan spontaan genezen, hoewel dit soms jaren kan duren.

Keloïd

Keloids can occur at any age, but are more likely to appear in younger people and those with dark skin. This is an abnormally thickened, irregularly shaped red to dark scar that is larger than the original injury. A keloid can develop after any form of skin damage, e.g. surgical wounds, burns, vaccinations, tattoos, piercings or acne scars. A keloid can also arise spontaneously, without there being any damage to the skin.

Keloïd

Atrofische litteken

This scar is usually small, round and somewhat sunken into the skin. If there are several, the well-known “dimple effect” is created in the skin. This type of scar occurs when the normal healing process is disrupted, resulting in insufficient production of new skin material. Well-known examples are the atrophic scars in acne  and after chickenpox.

Welke behandelingen zijn er bij ons voor littekens?

Scroll naar top