Littekens

Wat zijn littekens?

Littekens zijn ontsierende en vaak gevoelige huidafwijkingen die ontstaan als de wondgenezing verstoord wordt. Een verstoring kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een infectie, een algehele slechte conditie of en slechte doorbloeding van het gebied. Ook kan de huid te veel collageenweefsel aanmaken, er ontstaat dan een verdikt litteken. Een litteken kan ook ingetrokken zijn, of verkleefd zitten aan de onderliggende weefsels.

littekens-huidenlaserkliniekzeeland

Welke klachten kunt u hebben?

Niet alle littekens geven klachten. Als een wond(je) normaal geneest, kan er een ‘gewoon’ litteken overblijven in de vorm van een smalle streep. Na verloop van tijd kan de streep wit van kleur worden of juist donkerder door een sterkere pigmentvorming op die plek. We onderscheiden verschillende soorten littekens. Acne geeft andere littekens dan bijvoorbeeld een operatieve ingreep. Soms liggen littekens verzonken in de huid, andere littekens zijn rood, jeuken of doen pijn. Een litteken kan ook buiten de wondranden groeien, dit komt vaker voor bij jonge mensen en mensen met een donker huidtype. Ze ontstaan tijdens de genezing van operatiewonden, brandwonden, vaccinaties, tatoeages, piercings of acne. Zeer vervelend is het als een litteken beperkingen in de beweging geeft.

Welke soorten littekens zijn er?

- Hypertrofisch litteken
- Keloïd
- Atrofische litteken

Hypertrofisch litteken

Een hypertrofisch (= Latijns, betekent “verdikt”) litteken komt meestal voor bij jonge mensen, met name na brandwonden en bij mensen met een donkere huid. Dit type litteken is meestal rood, verdikt en verheven en kan ook jeuk geven of pijn doen. Een belangrijk kenmerk is echter dat de grootte van het litteken niet de begrenzingen van de oorspronkelijke verwonding overtreft. Een hypertrofisch litteken ontstaat meestal binnen enkele weken na de verwonding en kan spontaan genezen, hoewel dit soms jaren kan duren.

Keloïd

Een keloïd kan op iedere leeftijd voorkomen, maar neigt eerder te ontstaan bij jongere mensen en bij mensen met een donkere huid. Het gaat hierbij om een abnormaal verdikte, onregelmatig gevormde rode tot donkergekleurde litteken dat groter is dan de oorspronkelijke verwonding. Een keloïd kan ontstaan na iedere vorm van huidbeschadiging, bijv. operatiewond, brandwond, vaccinaties, tatoeages, piercings of acne littekens. Een keloïd kan daarnaast ook spontaan ontstaan, zonder dat er een beschadiging van de huid is geweest.

acne-littekens-huidenlaserkliniekzeeland

Atrofische litteken

Dit litteken is meestal klein, rond en ligt wat verzonken in de huid. Als er meerdere zijn ontstaat er in de huid de bekende “putjes effect”. Dit type litteken ontstaat wanneer het normale genezingsproces wordt verstoord waardoor er onvoldoende nieuw huidmateriaal wordt aangemaakt. Bekend voorbeelden zijn de atrofische littekens bij acne en na waterpokken.

Welke behandelingen zijn er bij ons voor littekens?

- Operatieve correctie
- Chemische peelings
- Injectie met litteken verminderende stoffen
- Siliconen (in de vorm van pleisters of gel)