Wat is Xanthelesma

Xanthelasma zijn goedaardige plaatselijke platte vetophopingen op en rondom de oogleden. Deze afwijkingen worden vaak gezien bij oudere mensen of bij mensen met een middelbare leeftijd. Soms zijn deze vetbultjes een uiting van een te hoge bloedcholesterol gehalte. Xanthelasma ontstaan door een stoornis in de (plaatselijke) vetstofwisseling. De aandoening kan in de familie vóórkomen. Xanthelasma worden ook beschouwd als een vorm van huidveroudering. We zien platte gelige plakkaatjes op en rondom de oogleden die op zich weinig klachten geven maar voor sommigen wel cosmetisch storend zijn.

Oorzaken kunnen zijn

• Een hoog of laag cholesterol gehalte
  • Een leveraandoening
  • Een stofwisselingsstoornis
  • Suikerziekte
  • Een aandoening aan de galwegen
  • Bij vrouwen: de overgang

De behandeling

Met de laser kan het xanthelasma laagje na laagje weggehaald worden tot op de spierlaag. De onderliggende weefsels trekken samen en maken het defect merkelijk kleiner dan de oorspronkelijke doormeter van het xanthelasma. Er ontstaat een korstje dat na tien tot veertien dagen afvalt. Het duurt enkele maanden eer de roze kleur van het litteken verdwijnt. De littekenvorming van oogleden verloopt meestal vlot bij patiënten met een lichte huidskleur. Een donkere huid ontwikkelt vaker pigmentstoornissen en overdreven littekens. De dikkere huid van de wangen heeft meer tijd nodig om te genezen en vormt makkelijker een opvallend litteken. Abnormale littekenvorming kan nooit helemaal worden uitgesloten.

Voor

Na