Wijnvlekken

Een wijnvlek is een aangeboren vaatafwijking in de huid, veroorzaakt door een teveel aan bloedvaatjes. De vlek verdwijnt nooit vanzelf. Laserbehandeling biedt een blijvende oplossing. Wijnvlekken komen vaak voor in het gezicht, maar ook op armen, benen en andere delen van het lichaam. De plek is al vanaf de geboorte aanwezig en wordt vaak donkerder in de loop der jaren. De wijnvlek kan gecamoufleerd worden met make-up, maar echt onzichtbaar wordt de vlek hiermee niet.

niet erfelijk

Ongeveer een half procent van de bevolking wordt geboren met wijnvlekken. De aandoening is niet erfelijk. Een wijnvlek ziet eruit als een roze tot paarse verkleuring. Bij de geboorte ziet de vlek er vaak vlak en roze uit. Mettertijd kunnen de bloedvaatjes verder uitzetten, waardoor de wijnvlek donkerder en dikker wordt. Een wijnvlek (aangeboren) moet onderscheiden worden van aandoeningen als het hemangioom (bij de geboorte in 80% van de gevallen afwezig).

Het Resultaat

Een wijnvlek zal nooit spontaan verdwijnen. Laserbehandeling kan goede resultaten opleveren, waarbij de bloedvaatjes worden verhit en verschrompelen. De vlek kan na tien behandelingen geheel verdwenen zijn. Ervaring leert dat voor de behandeling van wijnvlekken verschillende lasers gebruikt kunnen worden. Ook het aantal behandelingen kan van patiënt tot patiënt verschillen. Tijdens het intakegesprek worden deze aspecten uitgebreid met u doorgesproken.