Huid behandeling

Huidtherapie bij pigmentproblemen

We spreken van pigmentstoornissen als er teveel of juist te weinig pigment in de huid aanwezig is. De huidtherapeut behandelt patiënten met hyperpigmentatie (teveel pigment) en met hypopigmentatie (te weinig pigment).

Symptomen
De meest voorkomende pigmentstoornissen in de praktijk van onze huidtherapeut zijn:

Lentigo
Een lentigo, ook wel ouderdomsvlek of levervlek genoemd. Dit is een veel voorkomende, bruine verkleuring van de huid die doorgaans goedaardig is. Deze huidafwijking treedt vanaf middelbare leeftijd op bij mensen met een licht huidtype die veelvuldig aan zonlicht hebben blootgestaan. Een lentigo komt met name voor in het gezicht en op de handruggen. Een enkele keer worden de vorm en de kleur van de vlek grilliger en ontwikkelt een lentigo zich kwaadaardig. Als een ouderdomsvlek van grootte of kleur verandert of klachten geeft, raden wij een bezoek aan de huisarts aan. Deze kan vaststellen of er sprake is van huidkanker waarna behandeling noodzakelijk is.

Melasma
Melasma, ook wel zwangerschapsmasker genoemd, is een goedaardige bruine verkleuring in het gelaat bij vrouwen die zwanger zijn, de pil of hormoonmedicatie gebruiken. Melasma komt met name voor op het voorhoofd, de jukbeenderen, de bovenlip en de kin. Het is een onschuldige huidafwijking die, na de bevalling of na het stoppen met de pil of andere hormoonmedicatie, vaak weer spontaan verdwijnt. Als een vrouw eenmaal melasma heeft gehad, is de kans groot dat het zich onder invloed van een zwangerschap, hormoonmedicatie, pilgebruik of zonlicht opnieuw ontwikkelt.

Post inflammatoire hyperpigmentatie (PIH)
Post inflammatoire hyperpigmentatie (PIH) is een goedaardige rode tot bruine verkleuring van de huid. Het komt voor op plaatsen waar een ontsteking heeft plaatsgevonden, zoals acne of eczeem. Mensen met een donker huidtype hebben een grotere kans op het ontwikkelen van PIH. Nadat de ontsteking is verdwenen, kan de verkleuring zeer langzaam wegtrekken, maar dit is lang niet altijd het geval.

Vitiligo
Vitiligo is een onschuldige maar soms ontsierende aandoening; door het verdwijnen van pigmentcellen verliezen delen van de huid en haren hun kleur, met name in het gezicht, op de handen en in de schaamstreek. Er ontstaan melkwitte vlekken in verschillende vormen en groottes.

Naevus
Een naevus, oftewel moedervlek, is een goedaardige en soms verheven vlek op de huid die licht tot donker van kleur is. Naevi (moedervlekken) kunnen vanaf de geboorte aanwezig zijn, maar de meeste ontstaan tussen het 3e en 40ste levensjaar. Erfelijke aanleg en zonverbrandingen op kinderleeftijd kunnen de ontwikkeling van naevi (moedervlekken) stimuleren. In een enkel geval kan een naevus (moedervlek) zich kwaadaardig ontwikkelen. Als een moedervlek van grootte of kleur verandert of klachten geeft, raden wij een bezoek aan de huisarts aan. Deze kan vaststellen of er sprake is van huidkanker waarna behandeling noodzakelijk is.

Wat kan de huidtherapeut voor u doen?

De huidtherapeut kan per pigmentstoornis uit verschillende behandelmethodes kiezen. De keuze wordt bepaald door de grootte en de locatie van de pigmentvlek, de diepte waarop de pigmentlaag zich bevindt en de concentratie van het pigment in de huid. Ouderdomsvlekken (lentigo) en storende, goedaardige naevi (moedervlekken) kunnen met licht- en lasertherapie en rood/blauw lichttherapie behandeld worden, maar ook met microdermabrasie, cryotherapie en medische/chemische peelings worden mooie resultaten behaald.

Behandeling is niet noodzakelijk maar als een melasma niet geleidelijk en snel genoeg verdwijnt, kan behandeling nuttig zijn. De huidtherapeut kan met behulp van licht- en lasertherapie en rood/blauw lichttherapie maar ook met microdermabrasie, microneedling, medische/chemische peelings of camouflagetherapie het aanwezige pigment verminderen en/of camoufleren.

Behandeling van post inflammatoire hyperpigmentatie (PIH) is niet noodzakelijk, maar de huidtherapeut kan storende pigmentvlekken behandelen met chemische peelings of licht- en lasertherapie. In verband met een verhoogd risico op pigmentverschuivingen in de omliggende huid is een donkere huid is lastiger te behandelen dan een lichte huid.

Behandeling van vitiligo is niet noodzakelijk en geeft vaak ook geen volledig herstel. In aanvulling op mogelijke behandelingen met hormooncrèmes (corticosteroïden), lichttherapie (PUVA en UVB) en huidtransplantaties kan de huidtherapeut u helpen om met een zeer goed dekkende camouflagecrème de witte vlekken zo goed mogelijk te verbergen (camouflagetherapie).