Littekens huidtherapie

Littekens zijn ontsierende en vaak gevoelige huidafwijkingen die ontstaan als de wondgenezing verstoord wordt. Een verstoring kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een infectie, een algehele slechte conditie of en slechte doorbloeding van het gebied. Ook kan de huid teveel collageenweefsel aanmaken, er ontstaat dan een verdikt litteken. Een litteken kan ook ingetrokken zijn, of verkleefd zitten aan de onderliggende weefsels.

Klachten bij littekens

Niet alle littekens geven klachten. Als een wond(je) normaal geneest, kan er een ‘gewoon’ litteken overblijven in de vorm van een smalle streep. Na verloop van tijd kan de streep wit van kleur worden of juist donkerder door een sterkere pigmentvorming op die plek. We onderscheiden verschillende soorten littekens. Acne geeft andere littekens dan bijvoorbeeld een operatieve ingreep. Soms liggen littekens verzonken in de huid, andere littekens zijn rood, jeuken of doen pijn. Een litteken kan ook buiten de wondranden groeien, dit komt vaker voor bij jonge mensen en mensen met een donker huidtype. Ze ontstaan tijdens de genezing van operatiewonden, brandwonden, vaccinaties, tatoeages, piercings of acne. Zeer vervelend is het als een  litteken beperkingen in de beweging geeft.  Soms leiden littekens tot psychosociale klachten als de gevolg van schaamte voor cosmetische ontsieringen.

Huidtherapie bij littekens

De huidtherapeut kan problemen behandelen die voortkomen uit littekenweefsel, denk aan hypertrofie (collageenophoping), roodheid, pijn, jeuk, verkleuring, verharding, verkleving, slechte doorbloeding, bewegingsbeperking en oedeem (vochtophoping). Hiervoor kunnen verschillende technieken worden ingezet, denk hierbij aan medische camouflage van verkleuringen, chemische peelings bij acnelittekens of licht- en lasertherapie. Soms kunnen massagetechnieken voor vermindering van jeuk, pijn, verklevingen of oedeem zorgen. Ook kunnen drukpakkingen, tape, siliconenpleisters of siliconengel worden aangebracht. Ze maken het litteken vlakker en soepeler waardoor de klachten afnemen.