Huidkanker

De huidtherapeut heeft een adviserende rol waarbij onder andere te denken valt aan advisering met betrekking tot welk huidtype men heeft, de risico’s van de zon en een daarop afgestemd persoonlijk zonpreventie-advies. De huidtherapeut is ook ondersteunend in het nazorgtraject in het geval van wonden, littekens en/ of kleurverschillen in de huid. Maar bijvoorbeeld ook voor het verwijderen van ongewenste haargroei in een transplantatiegebied.

Huidtherapie na de behandeling van huidkanker

Bestralingen en chemotherapie kunnen de huid beschadigen. De huid kan krimpen, verkleuren of allergisch reageren. Daarnaast kan de huid droog of schilferig worden. Na een operatie kan het ontstane littekenweefsel pijn en bewegingsbeperkingen veroorzaken of zichtbare delen van het lichaam ontsieren. De huidtherapeut biedt een breed scala aan behandelingen die ertoe bijdragen, dat pijn en lichamelijk ongemak verminderen en de zichtbare gevolgen van huidkankerbehandelingen zoveel mogelijk weggenomen worden. Daarnaast heeft de huidtherapeut aandacht voor de psychologische en sociale aspecten van het genezings- en verwerkingsproces; met behandelingen, advies en een luisterend oor biedt de huidtherapeut graag een ondersteunende rol in het herstellen van het zelfvertrouwen en het accepteren van de lichamelijke veranderingen.

Littekenmassage
Littekens die verhard, verkleurd, verkleefd of verdikt zijn, kunnen voor lichamelijke en psychische problemen zorgen. De huidtherapeut kan met speciale massagetechnieken de doorbloeding verbeteren, de huid weer soepel maken en de cosmetische ontsiering van littekens verminderen.

Oedeemtherapie
Door beschadiging van het lymfestelsel of het weghalen van de door kanker aangetaste lymfeklieren, wordt overtollig weefselvocht onvoldoende afgevoerd. Vochtophoping in de huid en onderliggende weefsels veroorzaakt (pijnlijke) zwellingen en stijfheid. Om het lichaam te helpen het overtollige vocht te verwijderen, zijn verschillende behandelmethodes geschikt. Door manuele lymfdrainage (een speciale massagetechniek), vaak in combinatie met compressietherapie – het aanbrengen van zwachtels of elastische kousen – zorgt de huidtherapeut ervoor dat het vocht beter afgevoerd wordt. Hierdoor nemen pijn en stijfheid af. Daarnaast adviseert de huidtherapeut u graag, hoe u zelf de afvoer van lymfevocht kunt bevorderen en verergering door complicaties kunt voorkomen.

Camouflagetherapie
Kleurafwijkingen en littekens als gevolg van huidkankerbehandelingen kunnen soms ongewenst de aandacht trekken en daarmee gevoelens van schaamte en onzekerheid veroorzaken. De huidtherapeut helpt u om deze cosmetische ontsieringen professioneel te camoufleren.

Ontharen
Bijvoorbeeld voor het verwijderen van ongewenste haargroei in een transplantatiegebied.

Wat kunt u zelf doen?

Controleer uw huid regelmatig op verdachte moedervlekken of verkleuringen. Raadpleeg een huisarts of uw behandelend dermatoloog als u het niet vertrouwt. Te veel ultraviolette straling (uv-straling) is niet goed voor de huid. Een huid die te lang en te veel aan de zon blootgesteld wordt zonder afdoende bescherming, kan verbranden. Als uw huid regelmatig verbrandt, neemt het risico op huidkanker toe. Daarnaast krijgt u door een teveel aan uv-straling ook eerder tekenen van huidveroudering zoals rimpels. Om u goed te beschermen tegen de zon, is het verstandig om een zonnebrandcrème met een SPF-factor te gebruiken. Maar minstens zo belangrijk is dat u de zonnebrandcrème op de juiste manier gebruikt. Alleen dan is de bescherming optimaal. De mate van bescherming (SPF) staat namelijk in verhouding met de hoeveelheid gebruikte crème en hoe vaak deze wordt aangebracht. De huidtherapeut kan u hiervoor van een op uw huidtype afgestemd advies voorzien.

Meer weten over de behandeling via Huid en Laserkliniek Zeeland?

Neem contact met ons op voor een afspraak of meer informatie. Dankzij onze goede reputatie en ervaringen helpen wij al jarenlang mensen uit Zeeuws-Vlaanderen, Middelburg, Vlissingen en België tot aan Rotterdam.